top of page

KOMP! rf. är en tvåspråkig ideell förening som jobbar för kreativitet, välmående, icke-diskriminering och mångfald. Föreningen ordnar främst musikalisk och musikpedagogisk verksamhet och fungerar som en normkreativ plattform för nytänkande, lärande och lekande inom musikvärlden.

17850010792462920.jpg
Bandspel.webp
Pedagogiska tankar och visioner

​Med barn- och ungdomslägren vill vi främst av allt skapa ett sammanhang för de unga där alla kan känna att de får och kan vara sig själva, där stämningen tillåter och uppmuntrar till kreativt experimenterande och där var och en har chans att pröva på sådant de önskar musikmässigt. För att uppnå detta jobbar ledarna bl.a. med ett normmedvetet perspektiv, ett sätt att synliggöra begränsande eller exkluderande normer som kan upprätthålla diskriminering eller normativa uppfattningar vad gäller kön, sexualitet, funktionsgrad, etnicitet mm, och aktivt söka material, och pedagogiska metoder som stärker respekten för och uppskattningen av mångfald och olikheter. Till ett normmedvetet arbetssätt hör även att ständigt granska och utveckla den egna verksamheten - att förstå att det finns mycket vi ännu inte kan eller förstår, och att vi har mycket kvar att lära oss.

​

Vi satsar även på att ge inspiration och utmaningar till dem som är längre hunna i sitt musicerande så att lägren även kan fungera som språngbräde för eventuella framtida musikyrken. 

Föreningens huvudspråk är finska, svenska och vid behov engelska. Kursdeltagare och ledare kommer ofta från både Sverige och Finland. Syftet med den aktiva flerspråkigheten är att överlappa klyftor mellan språkgrupper, väcka intresse för varandras språk och kulturer samt bidra till ett öppnare och mer respekterande klimat.

Vad är normmedveten pedagogik?

​

  • Att inte anta något om människors bakgrund, upplevelser eller identitet, utan vara beredd att lyssna och låta var och en definiera sig själv och benämna sina upplevelser

  • Att vara medveten om stereotyper och normer i samhället och kulturen gällande t.ex. kön, sexualitet, klass, ras, etnicitet och att medvetet vilja arbeta för att alla skall rymmas med i verksamheten

  • Normmedvetenhet innebär ofta ett intersektionellt perspektiv, d.v.s flera olika normer kan samverka i människors liv, ofta på motstridiga sätt

  • Vi är medvetna om att normer inte är absoluta, utan de skapas hela tiden och i vissa situationer kan vi uppleva privilegier, i andra blir vi exkluderade

  • Att vara beredd att se normer i sitt eget liv och i sitt pedagogiska arbete

  • Att vara beredd att lyssna, att bereda utrymme, att skapa trygga ramar och att lära sig som lärare

Vad är normmedveten musikpedagogik?

 

  • Vi vill möjliggöra för varje elev och lärare att få uttrycka sig själv och känna att jag ryms med, att jag har en självklar plats i gemenskapen. Då frigörs energi för musik och kommunikation.

  • Vi vill också arbeta för att stärka barns och ungdomars självständiga musicerande och skapande

  • Vi arbetar gärna gränsöverskridande, t.ex. genom att samarbeta med olika konstgrenar och genom att t.ex. beakta miljöfrågor i det pedagogiska arbetet

  • Vi prövar oss fram och vill hitta nya vägar.

  • Vi vill vara lyhörda, lära oss, känna in.

Bakgrund

​

Föreningen KOMP! rf / KOMP! ry registrerades våren 2013 och tog då över musiklägerverksamheten som fr.o.m. 2007 ordnats av en fristående arbetsgrupp. 

 

KOMP! rf:s grundare och etablerade aktörer består av en grupp unga musiker och musikpedagoger med bakgrund i Sibelius-Akademin och Kungliga musikhögskolan.

 

Redan från början ordnades KOMP!-musiklägren som ett samarbete mellan musiker och musikpedagoger från både Sverige och Finland, och under alla år har åtminstone lägren riktade för de lite äldre ungdomarna haft deltagare från båda länderna. Mångspråkigheten har varit en naturlig del av verksamheten och årligen gör föreningen insatser för att göra lägerverksamheten allt mer tillgänglig och synlig också för nyinflyttade musikintresserade barn och ungdomar.

 

Lägerverksamheten startade på Åland 2007-2008 för att därefter flytta till Pargas 2010-2014 (i samarbete med Axxell). Sedan dess har föreningen ordnat läger i Raseborg (Tenala) och i östra Nyland (Borgå). Verksamhet ordnas för tillfället i samarbete med Villa Christine i Raseborg, Luckan Integration, Kulturhuset Grand och Borgå folkakademi.

Förälder till tonåring på KOMP! 2

“KOMP är nog inget vanligt musikläger!! KOMP har väckt vår son till liv, gett en ny trygghet, en lust att skapa, en känsla av gemenskap och en vilja att vara sig själv! Det var ett förändrat barn vi fick hem efter en vecka på läger.”

Vi tackar våra bidragsgivare!

Screenshot 2020-12-11 at 15.29.31.png
Screenshot%202020-12-11%20at%2015.27_edi
7mars.png
kfsvfi.jpg
bmr.png
skf.png
wts.jpeg
svj.png

Stiftelsen Emilie och Rudolf Gesellius fond

Sparbanksstiftelsen i Tenala

bottom of page